Bekkentherapie ( volwassenen en kinderen)2017-11-28T15:12:12+00:00

Bekkentherapie of Bekkenfysiotherapie

Klachten in het gebied van bekken, buik en bekkenbodem komen voor bij vrouwen, mannen, kinderen en ouderen en kunnen ontstaan door te zwakke of juist te gespannen bekkenbodemspieren of omdat ze niet op het juiste moment gebruikt worden, waardoor stoornissen optreden. Dit kan bijvoorbeeld optreden rond een zwangerschap, in de overgang, na meerdere blaasontstekingen of na een buik- of prostaatoperatie. Soms hangen de klachten samen met medicijngebruik, met andere ziekten of met psychische factoren zoals verdriet, onderdrukte emoties, spanningen of zware mentale belasting. Soms kan de oorzaak ook onduidelijk zijn.

Enkele veel voorkomende bekkenklachten zijn:

• moeite met ophouden van plas, windjes of ontlasting
• een niet te onderdrukken gevoel van aandrang om te plassen of te ontlasten
• pijn in de onderbuik en/of onderrug
• pijn rond de geslachtsorganen
• een verzakkingsgevoel
• moeite met uitplassen en/of ontlasten
• bekkenpijn
• pijn bij vrijen
• erectiestoornissen

Onderzoek en behandeling

In een eerste gesprek stelt de bekkenfysiotherapeut u vragen over de reden van uw bezoek, het ontstaan van de klachten en waardoor uw klachten toe- en afnemen. De therapeut zal vervolgens in overleg met u een behandelplan opstellen. In dit plan is alle informatie opgenomen over oorzaken en gevolgen van uw klacht, persoonlijk advies over onder andere ademhaling, houding en beweging, drinken, voeding, toiletgedrag, belasting en belastbaarheid, aandacht voor uw buik en bekken, spanning en ontspanning en indien van toepassing een gericht programma in onze uitgebreide oefen- en trainingszaal.

De bekkentherapeut is op dinsdag en vrijdag aanwezig op locatie Ouderkerk. Voor meer informatie over bekkentherapie kunt u contact opnemen met Praktijk Ouderkerk via telefoonnummer 020-4724406.

– Ylenia Degli Esposti, ( kinder) Bekkentherapeut

Het behandelen van bekkenproblemen vergt veel kennis en training. Deze verborgen klachten kunnen al gauw een serieus probleem vormen. Mensen met bekken- en bekkenbodemklachten kunnen vaak met oefeningen snel geholpen worden.